233998 press atmosphere 20f68a large 1484576542

Artiesten en muziekliefhebbers kunnen nu geld verdienen met het verzamelen van muziek voor bedrijven

17-01-17 - Amsterdamse startup kollekt.fm lanceert een nieuwe muziekdienst voor winkels en merken onder de naam ‘Atmosphere’. De dienst levert playlists die persoonlijk zijn samengesteld door een artiest of muziekexpert, die aan een bedrijf gematcht wordt. Atmosphere zorgt niet alleen voor een sterkere klantbeleving, maar is ook een nieuwe manier voor artiesten en muziekliefhebbers om geld te verdienen.

Het idee is begonnen in de Amsterdamse hotspot ‘Coffee & Coconuts’. De eigenaren hadden lokale DJ ‘Moiety’ gevraagd om de muziek voor hun zaak te verzamelen. Dit inspireerde kollekt.fm om een nieuw businessmodel te starten waarbij opkomende artiesten en tastemakers de achtergrondmuziek selecteren voor bedrijven. Dit nieuwe model is een reactie op verouderde mix CD’s en standaard playlists die nog vaak in winkels en restaurants te horen zijn.

Het afgelopen jaar heeft kollekt.fm een curator pool van muzikanten, DJs, producers en verzamelaars samengesteld. Ook heeft de startup een streaming app ontwikkeld genaamd Atmosphere, waarmee bedrijven volledig gelicenseerd hun playlists op locatie kunnen afspelen. Klanten gaan door een grondig intakeproces waarbij kollekt.fm een muziekprofiel maakt dat aansluit bij de identiteit van het merk en de gewenste klantbeleving. Afhankelijk van deze ‘Music Identity’ wordt een bedrijf gekoppeld aan een exclusieve muziek curator die elke maand nieuwe achtergrondmuziek selecteert.

Ondanks dat Atmosphere nog niet officieel gelanceerd is, wordt de dienst al wereldwijd op 84 locaties gebruikt. Enkele vroege klanten zijn We Are LabelsAce & TateSLASpaces & Marqt.

‘Het is gaaf om bedrijven te helpen met het verbeteren van de klantbeleving, terwijl opkomende artiesten geld kunnen verdienen met het uitzoeken van hun favoriete muziek.’

Rolf Dröge (Co-founder van kollekt.fm)

“Voor ons is goede muziek gewoon 50% van de zaak. Onze curator zoekt de juiste muziek voor verschillende momenten van de dag.”

Ruerd Akersloot (Eigenaar van Coffee & Coconuts)

“We merkten dat we hulp nodig hadden van een expert en toen vonden we jullie. Nu speelt Atmosphere op al onze locaties over de hele wereld.”

Margot van der Poel (Community Developer van Spaces)

Voor sommige merken heeft kollekt.fm een Atmosphere online radio zender gemaakt, zodat klanten thuis of onderweg kunnen genieten van de muziek in de winkels.

Luister naar de sound van de Coffee & Coconuts en Spaces via desktop of mobiel.

234001 radio%20channel%20of%20coffee%20&%20coconuts 02 5b3f4d large 1484579120

Wil je ook muziek verzamelen voor bedrijven of wil je atmosphere in je winkels? Ga naar getatmosphere.com

Over Atmosphere by kollekt.fm

About kollekt.fm
Human curation has alway been the core of kollekt.fm. Since it was founded in 2013, the company has build an online consumer platform* where a community of 25.000+ users discover and share music. The company was part of the Amsterdam Rockstart Accelerator Web & Mobile batch '15 and was selected for Blackbox.vc in Silicon Valley which is powered by Google for Entrepreneurs.

*community.kollekt.fm

Atmosphere will be launched on getatmosphere.com